Anpassad sökning

lördag, november 03, 2018

2013 Andremily Syrah No. 2

 

Ända sedan våren 2016 då jag köpte Syrah No. 2 från Andremily Wines,  har jag sett fram emot att få prova vinet. Visst hade det varit trevligt att beställa flera flaskor och följa dem över tid men priset gjorde att det bara blev en enda flaska för mig. Även om jag räknat med att vinet skulle må bra av att få vila sig i källaren ytterligare några år, åkte korkskruven fram redan nu. 

Andremily Wines är Rachel och Jim Binns. Om man känner till att deras barn heter Andrew och Emily, är det inte speciellt svårt att räkna ut var namnet Andremily kommer från. Firman är hemmahörande i surfstaden Ventura och gör idag två viner – Syrah och Mourvedre. Syrah No. 2 var första årgången som kom till Sverige och den såldes som privatimport via Divine. Priset låg på respektingivande 1299 kr. 

Mycket pengar men om man tar med i beräkningen att Jim Binns i över tio år varit assisterande vinmakare åt Manfred Krankl på Sine Qua Non, att druvorna kommer från legendariska vingårdar och att första årgången fick väldigt lovande recensioner, var priset nästan att betrakta som billigt. Som ni märker vänder jag ut och in på mig för att rättfärdiga mina vininköp.


Var vinet värt pengarna?

Det korta svaret om Andremily No. 2 är värt priset, är just nu nej. Det är ett jättebra vin som doftar körsbär och svarta vinbär, läder, tobak och ekfat och med fem år till i källaren kanske det kan mäta sig med sin storebror SQN men knappast i dag.

Druvorna kommer från White Hawk Vineyard i Cat Canyon och Larner Vineyard i Ballard Canyon. Syrahdruvorna fermenterades ihop med 4% Viognier. En lite skvätt Mourvedre (11%) blandades i innan vinet spenderade 23 månader i franska ekfat där 62% var nya.  I den bäriga smaken hittar vi körbär, hallon och blåbär. Här finns också en köttig ton samt lakrits. Tyvärr känns inte de 15,2 precenten alhohol helt integrerade.

Jag har Andremily Syrah No. 3 och No. 4 liggande i källaren och de tänker jag låta vila ganska länge innan jag plockar fram korkskruven. Det ska bli minst lika spännande att prova dem, säg år 2030, som det var att prova No. 2 på hösten 2018.   

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur intog du vinet? Med eller utan mat?

johan p sa...

Vinet dracks som en del i en större middag. Det serverades till en smaskig ryggbiff med ruccola och citronklyfta. Köttet lagade vi sous vide.