Anpassad sökning

söndag, mars 01, 2015

2012 Ridge Chardonnay Estate

2012 Ridge Chardonnay Estate 

Min kärlek till vin från Kalifornien startade med Ridge. Jag minns inte exakt när detta var men en grov uppskattning är någon gång mellan 1988 och 1992 och vinet jag föll för var en alldeles för ung Cabernet Sauvignon Santa Cruz Mountains som vinet hette då. Firmans Chardonnay Estate upptäckte jag först långt senare men är barnsligt förtjust i dem vissa årgångar och 2012 är just en sådan. 

Vinet som släpptes på Sb i december är tyvärr slut. Det fanns endast 180 flaskor att dela på och de kostade 349 kr. Det är ett bra pris trots att det är mycket pengar och förmodligen skulle Ridge och importören Vinunic kunna krama ut betydligt mycket mer ur Ridgefantaster som mig. 

Jen och jag bestämmer oss för att dricka vinet både till primi och secondi. Vi börjar med risotto och smörstekta champinjoner. Svamp och Chardonnay en svårslagen kombo!

Ridge Chardonnay Estate 2012 har en krämigt gräddig men också fruktig doft. Päron är mest tydliga men här finns också citron, aprikos och blandade tropiska frukter. Fatlagringen är tydlig med ceder och vanilj. Vi hittar också hasselnötter och något som påminner om köttgryta med lagerblad.    

Risotto med smörstekta champinjoner.
Till huvudrätt ugnssteker vi kycklingfilé från Fridhill på Österlen. Där får kycklingen växa i cirka 70 dagar innan slakt, istället för strax över en månad som är den ålder då svenskodlade kycklingar uppnår slaktvikt på runt 2 kg. Det som mest skiljer Fridhills kyckling från "vanlig" är konsistensen på köttet som är betydligt tuggigare och inte alls svampigt som speciellt bröstfiléer brukar vara. Till kycklingen blir det sauterad svartkål, rostad pinje och en citronklyfta. Så enkelt som möjligt för att framhäva den goda skånska fågeln.  

Tillbaka till vinet som har en blommig smak med päron, vanilj och fat. Citronen vi hittade i doften är ersatt av apelsin och smaken sitter kvar länge i munnen. Ett härligt vin och jag undrar om Chardonnay kan bli så mycket bättre än så här?

Keeping it simple - kycklingbröst, svartkål, pinjenötter och citron.

Inga kommentarer: