Anpassad sökning

tisdag, december 30, 2014

Jultorsken - revisited and updated


En av julens allra käraste traditioner är att låta den långe Jugoslaven välja vin till årets jultorsk. I mitt barndomshem på Råå göre sig lutfisk icke besvär. Här är det färsk kokt torsk med senapssås som gäller och det är på lillejulaftonskvällen den ska ätas. 

När jag var barn bestod rätten av torsk, senapssås, extra senap och kokt potatis. Genom åren har en långsam progression ägt rum och numera kan ingen tänka sig jultorsken utan gröna ärtor och knaprigt bacon. Kanske har det blivit dags att testa ytterligare en nyhet? 

Jag har funderat och till slut kommit fram till att prova att servera torsken med mos på mandelpotatis och brynt smör. För att det ska funka med senapssåsen ville jag ha ett någorlunda fast mos istället för en lite lösare puré som jag i vanliga fall gillar bättre.


Den långe Jugoslavens förslag på vin till torsken blev i år två röda som var ganska olika varandra.  Vi började med att prova Marion's Vineyard Pinot Noir från Schubert Wines i Martonborough på Nya Zeelands nordö. Vinet finns som tillfällig nyhet på Sb och kostar 249 kr. I skrivande stund finns det dock mycket få flaskor kvar.

Den 12.5 ha stora Marions Vineyard är planterad med 80% röda druvor. Här finns en liten del Syrah men Pinot Noir är viktigast och störst. På den vita sidan handlar det om Sauvignon Blanc och en liten andel Pinot Gris.

Vinet är ganska lätt, även för en Pinot Noir. Här finns gott om söta röda hallon och körsbär men också en tydlig smak av vinbärsgelé och en del fat. Vinet har legat 18 månader på franska fat där 40% var nya. 

Jag tycker Marions Vineyard är jättegott och det fungerar förträffligt till maten! Speciellt bra är den starka senapssåsen till den relativt höga sötman i vinet.



Det andra vinet vi provar till torsken är 2010 Châteauneuf-du-Pape från Pierre Henri Morel. Jag köpte vinet i Sb:s butik på Regeringsgatan men enligt hemsidan finns det endast i beställningssortimentet. En flaska kostar 299 kr och vinet importeras av Fondberg. Jag hittar inte någon hemsida för Pierre Henri Morel men på Fondbergs hemsida finns en del information. Till exempel kan man läsa att Pierre Henri Morels första årgång var så sent som 2008 och att druvmaterialet i 2010 Châeaneuf-du-Pape består av "Grenache med lite Syrah och Mourvèdre".

Jag gillar det fruktiga, kryddiga vinet! Här finns bäriga toner av hallon och björnbär tillsammans med lakrits och svartpeppar. Jag skulle gärna testa det igen. Varför inte till oxfilé med smörstekta kantareller och rostade rotsaker som Fondberg föreslår? 

I jämförelse med urgoda Schuberts Pinot Noir Marion's Vineyard tycker all runt bordet att C9P-vinet står sig ganska slätt till torsk med senapssås, även om det inte blir helfel.

Hur gick det då med mandelpotatismoset, kanske någon undrar? Jo, det tog slut och bättre betyg är nog svårt att tänka sig. Det lär återkomma på bordet framtida lillejulaftnar!           

På denna bild syns tyvärr inte så mycket av den vita, mjälla
torsken. Det man ser lite bättre är ärtorna, det knaperstekta
baconet, senapssåsen och årets nyhet: Mandelpotatis-
mos med brynt smör.

Inga kommentarer: