Anpassad sökning

lördag, november 29, 2014

2013 Ledge California Soul (Mother Hips) White


Det är hett att dricka vin från Ledge Vineyards i Paso Robles. San Francisco Chronicle utnämnde i början av året ägaren och vinmakaren Mark Adams som en av dem man skulle hålla ögonen på under 2014 och självklart omnämns Ledge i boken "The New California Wine : A Guide to the Producers and Wines Behind a Revolution in Taste" av Jon Bonné

Mest lovord har Mark Adams fått för sina viner gjorda på Syrah och han beskriver själv sitt vinmakande som minimalistiskt. Det innebär bland annat fermentering med naturlig jäst och fatlagring på neutrala ekfat. Jag var därför kanske mest nyfiken på Ledge Zinfandel men var tyvärr tvungen att returnera min vrålkorkade flaska. Jag har beställt en ny flaska och återkommer framöver med en rapport.


California Soul White blev därför vårt första riktiga smakprov på Mark Adams vinmakande. Vinet är en blandning av Viognier och Roussanne. Jag har för mig att jag sett uppgifter på hur stor andel av varje druva som vinet innehåller men Ledge röriga hemsida har uppdaterats och dessa uppgifter liksom det mesta om vinet verkar ha tagits bort. Inte heller importören Divine har någon information om vinet som kostade 289 kr men som inte längre finns i lager.

California Soul har en tilltalande doft av gula blommor. Här finns rejält med frukt i form av gula äpplen, päron, ananas och citrus. Munkänslan är ganska fet med bra bett i syran. Smaken är fruktig med grape-bitterhet, gult äpple, banan och lite kryddighet. Gott men inte helt upp min gata!

Jag försöker komma på något lite annorlunda att servera till vinet och kommer fram till att jag ska prova att göra en pizza med mozzarella, spenat och ankbröst som kryddats med mortlad stjärnanis, kanel och kardemumma. Det blir en utmärkt pizza men till vinet fungerar det inte alls.

Pizza med spenat och kryddig anka.

Inga kommentarer: