Anpassad sökning

fredag, mars 21, 2014

2012 Fetzer Zinfandel Barrel Select

2012 Fetzer Zinfandel Barrel Select 

Ytterligare en i raden av billiga Zinfandels med vad jag uppfattar som en lite seriösare attityd. Med det menar jag framför allt att vinets smak inte domineras av sylt och mycket, mycket mogna bär. Denna typ brukar inte tillhöra de allra billigaste på Sb men de behöver inte kosta speciellt mycket. Zinfandel Barrel Select 2012 från Fetzer ligger på 131 kr.

Senast jag drack Fetzer Zinfandel var årgång 2008. Till 2012 har andelen Zinfandel jämfört med då minskat och är nere på 87%. Resterande tretton är Petite Sirah. Vinet har legat 6 månader på fat, där en mindre del var nya franska medan de flesta var begagnade franska och amerikanska.

Jag drack vinet till färdigköpta vegetariska burgare. De smakade mycket bra men ingredienslistan var lång som en följetong och det är långtifrån allt jag skulle komma på att stoppa i vegobiffar om jag gjort dem själv. Toppings på "biffarna" blev stekta skivade champinjoner, en smakrik lagrad svensk ost och chipotlemajonnäs. Den senare som det finns recept på nedan, gjorde jag mild men med god rökig smak från chipotle i adobo och Pimenton de la Vera. Öka antalet chipotles för en hetare mayo.

Vinet har fruktig doft med körsbär, plommon, björnbär och svarta vinbär. Här finns också mynta och svartpeppar, något som påminner om smörkola och en ton av soya. Smaken är rödfruktig och örtig med välpollerade tanniner. 2012 Fetzer Zinfandel Barrel Select är ett förvånansvärt lätt vin som fungerar mycket bra till våra burgare med champinjoner och chipotlemayo.

Självklart måste jag också nämna den vackra rosetten som prydde flaskhalsen på 2012 Fetzer Zinfandel Barrel Select.


Chipotlemayo

1 sats majonnäs (på två ägg)
1-2 chipotle i adobo
1-2 tsk sås (adobo)
1/2 tsk rökt paprikapulver (Pimenton de la Vera, sweet)
1/2 lime, pressad

Finhacka chipotle. Använd 1 för en hyfsat mild, smakrik majonnäs och fler om du vill ha lite klös i mayon. Blanda den hackade chipotlen, chipotlesås (adobo betyder sås), limejuice och paprika med mayon. Låt gärna så ett tag innan servering.


Vegetariska burgare med långlagrad herrgårdsost,stekta champinjoner och chipotle-mayo.

Inga kommentarer: