Anpassad sökning

söndag, mars 20, 2011

2008 Elephant Hill Syrah Reserve


Elephant Hill Estate & Winery i Hawke's Bay på Nya Zeelands nordö ägs av det tyska paret Reydan och Roger Weiss. De första druvorna planterades 2003 och jag har tidigare provat firmans Chardonnay som jag tyckte mycket om. Lika övertygad blir jag inte av 2008 Elephant Hill Syrah Reserve.

Vinet består av 99% Syrah och 1 % Viognier och har legat 15 månader på nya franska fat.

Doften är röking med knallpulver och torkat kött. En svag örtighet kan anas och här finns en del röda bär som körsbär och hallon och dessutom blåbär.

I munnen upplever jag vinet som ganska tunt men med bra längd i smaken som är kryddig och fruktig med plommon och körsbär. Speciellt roligt är det dock inte och eken som finns överallt och hela tiden känns påklistrad och artificiell.

Eftersom fredagskvällen ägnas åt studier blir det ingen tid att laga mat utan istället en beställning från närmsta pizzeria. Pizzeria Bodino på Lugnets Allé gör bra pizzor utan att på något sätt glänsa. Segmentet de lagt sig i ligger någonstans mitt emellan gourmet- och bakfyllepizza.

Pizzeria Bodinos "Salsiccia" med korv, tomater, paprika,
lök och ruccola.

Eftersom det närmsta matstället från vårt hem är en Max Hamburgerrestaurang testade jag den omtalade Grand de Luxe till lunch. Enligt Max hemsida har det tagit 4 år och 5000 provsmakade hamburgare från hela världen för att komma fram till Grand de Luxe...

Det var till stor del bortkastad tid och pengar. Men vissa förtjänster har dock denna burgare. Köttet är faktiskt det godaste hamburgerkött jag ätit från vilken som helst av kedjorna (Max, McDonalds och Burger King). Bröd och dressing var dock helt poänglösa. Och utseendet! Har någon haft den som huvudkudde?



Nästa gång ni på Max undrar hur en bra hamburgare ska smaka tycker jag att ni ska åka till Taylors Automatic Refreshers.

Taylor's Automatic Refreshers i Marke Place Building, San Francisco.

Inga kommentarer: