Anpassad sökning

fredag, november 12, 2010

2006 Cambria Pinot Noir Julia's Vineyard


Förra helgen, lite för tidigt alltså firade vi mårtensgås. Givetvis för att hedra biskop Martin av Tours. Läs Jan-Öjvind Swahns utförliga förklaring till mårtensfirandet på Populär Historias hemsida.

Vi inleder middagen med lite enkelt rosa bubbel och friterade pickles som jag gör på mina egna  ättiksgurkor som jag kryddat med bland annat olika sorters peppar, pepparrot och ingefära. Receptet på de friterade gurkorna kommer från min nya favoritblog Homesick Texan och finns också nedan.

Vi följer den enligt mig något sorgliga proceduren att strunta i svartsoppan. Istället blir det champinjonsoppa och till den dricker vi varsitt glas halvtorr Madeira från Henriques & Henriques. 

Precis som förra året äter vi inte en hel utan köper några bröst från Lulles i Söderhallarna. Till dessa blir det också precis som i fjol potatis som stekts i gåsfett, en granatäpplesås och brysselkålsblad med bacon. Vansinnigt gott tycker jag och pytt i pannan som Jen och jag gör på resterna är inte dum den heller.

Till dryck chansar jag på 2006 Cambria Pinot Noir Julia's Vineyard som släpptes 1 november (360 flaskor) och det finns fortfarande några kvar. Blev dock smått skräckslagen när jag några dagar senare läste Finare Vinares sågning. Vinet uppskattades av våra gäster och även om jag till viss del håller med Finare Vinare om problemen med balansen och mycket alkohol och syra i smaken tycker jag att vinet duger. Kanske berodde den uteblivna, befarade katastrofen på en nästan 3 timmar lång luftning?

Cambria Estate Winery i Santa Maria Valley AVA startades 1986 av advokaten Barbara Banke. Vinmakare på Cambria är Denise Shurtleff och man arbetar med Chardonnay, Pinot Noir, Viognier och Syrah.


2006 Cambria Pinot Noir Julia's Vineyard har en något jordig doft med jordgubbar, söta körsbär och flera andra sorters röda bär. Här finns choklad, fat och lite rök.


Körsbären återkommer i smaken men ny betydligt surare och kanske är det såsen som gör att jag också hittar granatäpple. Vidare finns här fatvanilj och någon krydda som jag tyvärr glömt att skriva namnet på - var det peppar eller kanel? Tyvärr är alkoholen (14%) inte bra integrerad. 


Friterade pickles

 2 dl skurna inlagda gurkor
1 dl vetemjöl
salt
svartpeppar
1 litet ägg
1/2 dl buttermilk
2 dl krossade Saltiner-kex
en nypa cajenn
1/2 tsk fryst (eller torkad) dill




Gör buttermilk genom att blanda 2 dl mjölk med 1 msk citronsaft. Låt stå i kyl någon timme. Vänd gurkskivorna i vetemjöl och doppa dem därefter i buttermilk och ägg som vispats samman och därefter i de krossade kexen som blandats med cajenn och dill. Fritera i olja, 175° i några minuter tills picklesskivorna fått vacker färg. Servera med en dressing gjord på resten av buttermilken och majonnäs med t ex limejos,  vitlök och koriander.

Inga kommentarer: