Anpassad sökning

söndag, december 28, 2008

2001 Domaine Bott-Geyl Gewurztraminer Furstentum

2001 Domaine Bott-Geyl Gewurztraminer Furstentum

På plats i Skåne äter Jen och jag idag lunch hos mina föräldrar på Råå tillsammans med Den långe Jugoslaven och hans familj. Jag lagar en fiskgryta på torsk från Öresund, odlad lax från Norge och räkor från Nordostatlanten. För att matcha Gewurztraminern som Den långe Jugoslaven tagit med sig har jag förutom fisk och skaldjur även fänkål i grytan som kryddats med bland annat fänkålsfrön och apelsinzest.

Vingården Furstentum med Grand Cru-läge är 30 ha stor och ligger på en brant sydsluttning 350-400 m ö h. Här odlas förutom Gewurztraminer också Pinot Gris. Bott-Geyl förfogar över sammanlagt 13 ha druvodlingar i Alsace och har flera Grand Cru läge. Man gör sammanlagt 8000 lådor vin per år.

Dagens flaska luftas i ett par timmar. Doften är väldigt fruktig, inte speciellt kryddig och bara aningen parfymerad. Den innehåller honung, aprikos, mogna söta gula päron, apelsin- och citronskal och mandelmassa. Lite blommor, gula sådana vill också vara med och slåss om uppmärksamheten. Oj, oj, oj så bra det här börjar!

Också smaken känns förvånansvärt fruktig och ungefär samma saker som i doften återkommer d v s aprikos, de gula päronen och mandelmassan. Smaken upplevs som fet och restsockerhalten i det torra vinet är hög. Ett helt strålande vin som fungerar förträffligt ihop med fiskgrytan.

Bott-Geyl ägnar sig åt biodynamisk druvodling och jag har tidigare på bloggen sagt att jag inte vill stödja detta hokus pokus ekonomiskt men det råder inget tvivel om att det produceras fantastiskt bra biodynamisk vin. Faktum är att de två bästa Gewurztraminer jag druckit båda kommer från Bott-Geyl. Det ena är dagens fantastiska vin och det andra (eller snarare första) en 2002 Mandelberg. Att rangordna dem kan jag inte men konstaterar att båda har varit helt enastående.


Fiskgryta med fänkål och apelsin

6-8 pers

½ kg räkor med skal
600 g laxfilé
600 g torskfilé
1,5 tsk fänkålsfrö
2 lagerblad
2 msk kycklingfond
1-1,5 l vatten
3 fänkålshuvud
2 gula lökar
2 dl saft från pressad apelsin
2 msk apelsinzest
1 burk krossade tomater (400 g)
1 tsk paprikapulver
salt
vitpeppar
ev. kajennpeppar

Rensa räkorna. (Räkskalen sparas, de kokar jag fond på som ska användas till en kommande middag.) Skär fisken i bitar ca 2 x 2 cm, salta och peppra och ställ åt sidan. Hacka löken och skär fänkål och lök i smala strimlor. Fräs upp i lite olja med fänkål, lök, fänkålsfrö, paprikapulver och lagerblad i en kastrull. Häll på vattnet, tomatkrosset och fond. Sjud i 10 minuter. Lägg ner fiskbitarna och saften från apelsinen i den sjudande buljongen. Sjud i ytterligare 4-5 minuter eller tills fisken är nätt och jämnt klar. Lägg i de rensade räkorna och apelsinzest. Smaka av med salt, nymald vitpeppar och eventuellt en knivsudd kajennpeppar för lite hetta.

Servera grytan med bröd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter mycket gott både vinet och maten ( vinet som jag aldrig hört talas om, var fan har du köpt det, på plats eller?) Jag drack samma druva från 1990 Trimbach deras special cuvee, köpt i Berlin på KadeWee för 200 spänn för ca 8 år sedan (utförsäljning). Det var riktigt bra. Det är första gången jag tittar på din blogg men det lär inte bli den sista. Gott Nytt från Höganäs.

johan p sa...

Hej i Höganäs och välkommen hit!

Vinet är köpt av min vän Den långe Jugoslaven på plats i Alsace och kostade då (tror han sade 2004) under tvåhundringen. Sanslöst bra som sagt men en tio år gammal Trimbach låter inte dumt det heller.

Gott Nytt År från (för tillfället) Råå!