Anpassad sökning

lördag, september 05, 2020

2016 Ridge Zinfandel East Bench

2016 Ridge Zinfandel East Bench 


Jag har flera gånger förut berättat att det en gång var Ridge som på allvar startade mitt vinintresse och att det fortfarande är vinerna från Kalifornien som ligger mig närmast om hjärtat. 2015 Zinfandel East Bench drack vi i början av sommaren och även om den fortfarande var ung, är det ett härligt vin. Gjort på 100% Zinfandel från vingården East Bench i Dry Creek Valley och precis som när jag skrev om årgång 2015 tycker jag att alla ska ta en liten drönartur över vingården i Ridges egen film nedan. Tänk gärna på att det är precis i närheten som de kraftiga bränderna just nu rasar.





2016 Ridge Zinfandel East Bench doftar mörka bär som björnbär, svarta vinbär och körsbär. Här finns också svartpeppar, chark och rostade fat. Smaken är något söt med björnbär, körsbär, vinbär, choklad och aningen mint. Det finns en del tanniner och tyvärr lite hetta från alkoholen. Kanske inte den bästa årgången men fortfarande ett härligt vin. 1800 flaskor släpptes på Sb i det tillfälliga sortimentet den 17 augusti 2018. Kostade 289 kr.

Ridge är väldigt duktiga på transparens när det gäller hur vinerna är gjorda.

Inga kommentarer: