Anpassad sökning

måndag, januari 05, 2015

Nyårsmiddag

Eftersom jag både gillar att titta på fiskar och att äta upp dem,
fick jag en fisk på mitt bordsplaceringskort. 
På nyårsafton var det naturligtvis fest med mat, massor av bubbel och en del stilla vin. Detta inlägg är mest bilder men även lite text och det mesta är bara en förevändning för att lägga ut det enkla receptet på majssoppan som jag har fått förfrågningar om.

Majssoppa
Till förrätt serverade vi en enkel majssoppa med några popcorn som garnering. Majssoppan innehåller chili och kan göras så het man önskar. Varje gång vi lagar soppan skiljer sig hettan från tidigare tillalningar.


Majssoppa

6 pers

1 gul lök
1 röd chili, eller välj sort efter hur stark du vill ha din soppa.Vi har bland annat provat med Birdseye och Jalapeno.
2 påsar fryst majs a 415 g (Vi använder ICA:s I Love Eco)
vatten
kycklingfond
2 dl grädde
salt

Hacka lök och chili. Ta bort kärnor och mellanväggar från chilin om du vill ha en mild soppa. Använd annars allt! Mjuka upp chili och lök i kastrull på svag värme. Häll de frysta majskornen i kastrullen. Tillsätt vatten så det precis täcker majsen. Koka upp och låt koka 5 minuter. Kör soppan i mixer. Sila soppan. Tillsätt grädde och kycklingfond. Smaka av med salt. Servera gärna med några popcorn och skivad chili.

Bourbon and Spicy Ginger Soda. Ni som läst receptet nedan lägger säkert
märke till att jag glömde päronskivan.
Jag tycker vin och soppa med några undantag är svårt. Från detta faktum föddes idén att servera en något kryddig drink till den småheta soppan. Att det skulle vara bourbon till majssoppan med popcorn kändes som en självklarhet. Drinken som är en uppdaterad variant av bourbon och ginger ale, är skapad av kocken Hugh Acheson på restaurang 5&10 i Athens, Georgia. Jag hämtade det från tidningen med det fantastiska namnet Garden & Gun.


Bourbon and Spicy Ginger Soda

1 glas

Börja med att göra en ingefärssirap.

1 dl strösocker
1 dl vatten
150 g ingefära

Riv ingefära grovt på rivjärn. Lägg i kastrull med socker och vatten. Koka upp och rör om så sockret löser sig. Låt svalna. Sila ut ingefäran och kyl sirapen.

is
8 cl bourbon
2 cl ingefärssirap
6 cl sodavatten
päron eller persika i skivor

Fyll ett glas med is. Tillsätt bourbon och ingefärssirap.  Fyll på med sodavatten. Garnera med päron- eller persikaskiva



Till huvudrätt åt vi ugnsbakad torskrygg med hackad persilja i olja, pinjenötter, blomkålspuré och rostade körsbärstomater. Till detta drack vi Ladoix Le Clou d'Orge Domaine Gagey från Louius Jadot, en frisk Chardonnay med lite mer fat i både doft och smak än vad vi väntat oss. I doften hittar vi också gröna äpplen, melon och grape tillsammans med smör och champinjoner. Vinet har hög syra och smak av äpple och citrus. Kostar efter skattehöjningen 201 kr och det finns fortfarande flaskor kvar runt om i landet

Ugnsbakad torskrygg med hackad persilja i olja, pinjenötter,
blomkålspuré och rostade körsbärstomater.
Till dessert bakade vi den godaste pekannötspaj jag vet och serverade med lite lättvispad grädde och ett glas Aussieport från Two Hands. Vinet som är gjort på Tinta Amarela och Shiraz var utmärkt gott men aningen mindre sött än vad jag väntat mig. Därför var det inte helt perfekt till pajen. 



Trots att det redan blivit vecka 2 vill jag passa på att önska alla ett Gott Nytt 2015! Tack för 2014 och jag hoppas ni vill hänga med mig under det kommande året. /Johan P

Texas State Fair Pecan Pie

Inga kommentarer: