Anpassad sökning

tisdag, januari 06, 2015

2012 Calera Pinot Noir Central Coast


Det var flera år sedan jag åt gräsand men eftersom jag bara har goda minnen, bland annat från utmärkta men tyvärr kortlivade restaurang Zee hemma i Hammarby sjöstad, var det självklart att tacka ja när erbjudandet om att laga till en fågel dök upp under julsemestern. Själva matlagandet gick väl sådär men problemen var inte större än att de gick att rätta till och slutresultatet blev riktigt skapligt. Jag sneglade på ett recept från Norrmejerier men tog mig friheten att ändra en del.

I närmaste Sb-butik köpte jag en flaska baspinot från Calera i Hollister, en liten stad i San Benito County, Kalifornien som inte har någonting med barnkläder från Abercrombie and Fitch att göra. Jag har provat flera tidigare årgångar av vinet och har med något undantag aldrig blivit besviken. Det blev jag inte denna gång heller.

Druvorna kommer från flera vingårdar och Calera listar dessa på vinets baksidesetikett. Snyggt! Vinet har en ganska kryddig doft med mogna hallon, körsbär och lite jordgubbar. Här finns också inslag av örter, choklad och fat. Det har legat 11 månader på franska ekfat där 10% var nya. Fatlagringen gör sig påmind även i den sötfruktiga och kryddiga smaken som är fullproppad av röda bär. En snygg, enkel och balanserad Pinot Noir från Kalifornien. En bra årgång och som vanligt ett högt betyg till Josh Jensen och Calera.

2012 Calera Pinot Noir Central Coast finns fortfarande i ganska många av Sb:s butiker runtom i landet. En flaska kostar 221 kr. Rekommenderas!



Rårörda havtorn

1 paket a 225 g frysta havtorn
1 dl socker

Tina bären. Blanda med socker och rör tills det löst sig. Smaka av och tillsätt ev mer socker om bären är för syrliga. Servera till samma rätter som lingon eller till desserter.

Gräsand, sås, brysselkål, potatis- och sellerimos med rårörda havtorn.

2 kommentarer:

Harald sa...

Gott m fågel, en mixerstav i såsen bara å den blir slät igen ;-)

johan p sa...

Tack Harald!

Jag lade inte märke till såsproblemet förrän jag såg bilden. Hoppades att ingen skulle lägga märke till det...

/Johan P