Anpassad sökning

söndag, juni 15, 2014

2012 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County


Det är sällan jag bloggar om ett vin mer än en gång om det inte förflutit ganska lång tid emellan. Så är inte fallet med denna Pinot från Au Bon Climat med druvor från olika vingårdar i Santa Barbara County. Den skrev jag några rader om i april men eftersom jag glömde bort att följa Frankofilens råd om luftning och eftersom det fortfarande finns flaskor kvar, bland annat i Sb-butiken i Hammarby sjöstad som vi praktiskt nog bor granne med, kör vi en repris. Denna gång ger vi vinet ganska många timmar i karaff.

Det ger lön för mödan och vi tycker mycket bättre om det nu än förra gången. I doften finns det både  hallon och jordgubbar tillsammans med mörka plommon, choklad, viol och lakrits. Ungefär samma saker återkommer i den kryddiga men ganska lätta smaken. Mycket trevligt och klunkvänligt men glöm inte bort att lufta ordentligt!

2012 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County kostar 191 kr. Vi dricker det till friterad kanin med en mayo som smaksatts med honung och Sriratcha-sauce.
Friterad kanin med creamed corn och Sriratcha-mayo.
Jag brukar strunta i att skriva om viner som inte faller mig på läppen men tänkte i dag göra ett par undantag. Jag kunde tyvärr inte motstå att köpa La Spinettas il Rosé di Casanova som kom som nyhet på Sb i maj. Jag orkar inte säga mycket mer än att det var en besvikelse. Det finns fortfarande gott om flaskor kvar men det är 119 bortkastade kronor.


Tyvärr är det första ekologiska vita vinet från Australien i SB:s ordinarie sortiment inte heller något att ha. Trots den vackra etiketten är Four o' Clock Chardonnay från Spring Seed Wine Co i McLarev Vale inte speciellt roligt. Jen dricker det mycket välkylt på balkongen med en isbit i glaset. Kanske det bästa man kan göra med det här vinet. Finns både på hel- (89 kr) och halvflaska (45 kr).


I dag i Svenska Dagbladet tipsar Mikael Mölstad som vanligt på söndagar om vin. Enligt ingressen är det till midsommar "vi vill kosta på oss lite extra att dricka till maten". Det innebär tydligen Clos du Val för 65 kr och några andra viner där de dyraste kostar 99 kr!

Inga kommentarer: