Anpassad sökning

söndag, november 28, 2021

Cycles Gladiator Pinot Noir



De flesta jag talat med är mycket skeptiska till vin förpackat på annat sätt än i glasflaska. Själv har jag inga problem med t ex vin på burk och tycker absolut att det finns tillfällen då en sådan kan vara att föredra. Det mest uppenbara är nog på utflykt. Oavsett om det kallas hajk (kängor och skalplagg) eller picnic (lågskor och linnekostym). 

Miljöaspekten ska heller inte förglömmas. Nu är jag inte tillräckligt insatt för att veta något om tillverkning av glasflaska jämfört med aluminiumburk men det är inte särskilt svårt att räkna ut att flaskans vikt definitivt blir en nackdel vid transport. När det gäller lagring av vin tror jag det mesta talar till burkens nackdel. Detta var första gången jag drack vin på burk men jag tror inte det var den sista.

Vi valde att testa denna Pinot Noir till härligt dekadenta Chili Cheese Fries med en ljuvlig gul cheddarsås. Inte nyttigt och inte fancy. Helt enkelt perfekt mat till vin på burk. Som faktiskt var helt OK även om Cycles Gladiator saknade komplexitet och var i allra enklaste laget. Precis som väntat.

I doften hittade vi björnbär, körsbär och jordgubb. Allt i form av godisbitar (om den liknelsen går att förstå?).  I smaken finns det hallon, cassis och lakrits. En burk på 375 ml kostar 69 kr på Sb.

Chili Cheese Fries

Inga kommentarer: