Anpassad sökning

lördag, mars 13, 2021

2018 Seven Deadly Red

 
2018 Seven Deadly Red


2018 sålde bröderna Phillips på Michael David Winery sitt ytterst framgångsrika varumärke Seven Deadly till The Wine Group. En storfirma med en hel drös med vinfirmor i sin portfölj. De kanske mest namnkunniga är McManis Family Vineyards och Benzinger Family Winery

Storsäljaren bland Seven Deadlys viner har såklart varit Seven Deadly Zins. Ett vin som Michael David började sälja 2002 och som 2015 tog sig in på första platsen bland de mest säljande zinfandelvinerna i USA. Den årliga produktionen uppgick då till ungefär 300 000 lådor. Redan innan försäljningen av Seven Deadly hade Michael David Winery också börjat sälja Seven Deadly Red men vad jag känner till har detta vin inte kommit till Systembolaget förrän nu. Ligger i beställningssortimentet och kostar 129kr.

I höst släpper firman vinet Seven Deadly Cab men till en början endast i några delstater i USA. Mitt tips är att vi också kan förvänta oss några vita varianter inom en inte alltför avlägsen framtid.

Även om jag köpt och druckit Seven Deadly Zins flera gånger och jag är ganska svag för Michael Davids viner från Lodi har jag aldrig blivit helt övertygad över storheten i Seven Deadly Zins. Därför blev jag glatt överraskad av Seven Deadly Red. Här känns vinmakandet mer habilt och intentionen har inte varit att skruva upp varenda reglage till 11. Druvblandningen i årgång 2018 består av 33% Zinfandel, 31% Petite Sirah, 30% Cabernet Sauvignon, 5% Merlot och 1% mixade röda druvor. Allt har växt i Lodi och är det hela är certifierat hållbart enligt The Lodi Rules.

Flankstek

Självklart är Seven Deadly Red inget stort vin. 129 kr flaskan gör att man inte kan förvänta sig något mästerverk. Men om Seven Deadly Red lyckas ta sig in i Sb:s ordinarie sortiment är jag övertygad att det kommer bli succé.

Vi drack vinet till flankstek, pommes och bearnaisesås och jag tror att det är denna och liknade mat som funkar allra bäst till Sven Deadly Red. Lägger man köttet på grillen blir det förmodligen ännu mer mitt i prick.

I doften hittar vi märka bär, viol och eukalyptus. I munnen är vinet mycket mjukt. Smaken är bärig med blandade mörka bär som svarta vinbär, björnbär och körsbär men här finns också en del mörk choklad.

Flankstek med pommes frites, rostade haricots verts
med parmesan och bernaise

Inga kommentarer: