Anpassad sökning

lördag, oktober 13, 2012

2010 Dönnhoff Riesling Trocken


Jag har nästan haft dåligt samvete för att vi alldeles för sällan dricker tysk, torr Riesling. Men i går var det äntligen dags för ett Nahe-vin från Weingut Hermann Dönnhoff i Oberhausen. Vinet kostar 155 kr och det finns för närvarande några flaskor kvar i Sb:s vinkällarbutiker i Göteborg och Malmö samt går att beställa via hemsidan.

Vi tänkte dricka vinet till friterade wontons med fläsk och räkor men till förrätt kör vi en kokt variant med stekt ägg och kinesisk gräslök och till det ville vi hellre dricka öl. Bland de öl vi har hemma är det nog ingen som passar mitt i prick men vi satsar på Modus Hoperandi IPA från Ska Brewing Company i Colorado. Antagandet att det inte är det bästa vinet till wontons med ägg stämmer men oj vilket öl! Det är precis så här jag vill att det ska smaka med massor av humle och med ganska markerad beska. Efter att Modus Hoperandi och Decadent förra månaden seglar Ska Brewing upp som en ny favorit!

Modus Hoperandi Från Ska Brewing Company i Colorado.

Receptet till wontons med ägg och kinesisk gräslök har jag hört i P1:s Meny och både Jen och jag tyckte mycket om de små dumplingkuddarna även om jag måste få till vikningen lite bättre nästa gång.

Kokta wonstons med ägg och kinesisk gräslök.

Samma ska gäller de friterade varianterna med räkor och fläskkött vi åt som huvudrätt med sauterad spetskål med aningen färsk chili och en sås på chilipasta, ingefära, lime, soya och ostronsås. Mycket, mycket gott och det syrarika vinet fungerade jättebra till maten.

2010 Dönnhoff Riesling Trocken doftar mineral, citrus, melon och musselskal. I smaken hittar vi citruszest, gröna äpplen, grape, honung och mineral. Ett mycket trevligt vin med ett i sammanhanget löjligt lågt pris, även om det inte är den mest komplexa Riesling vi druckit.

Friterade wontons med fläskkött, räkor, ingefära och vattenkastanj.

Inga kommentarer: