Åsikterna har varit många och starka om Sb:s regler och de marknadsföringskampanjer som en del importörer tar till för att få vin från beställningssortimentet att kvala in i det ordinarie. Personligen har jag svårt att inte tycka att det är helt förkastligt att det som avgör om vinet ska finnas på Sb:s hyllor är dyr reklampropaganda och att kunden vid köp av sex flaskor får "unik trälåda på köpet." Allt för att under kort tid öka försäljningen till en nivå som gör att Sb måste ge plats åt vinet i det ordinarie sortimentet. Naturligtvis på bekostnad av att ett som redan finns där åker ut i kylan.
Ett vin som 2010 kvalade in i det ordinarie sortimentet var Petite Petit från Lodi-bröderna Michael J. Philips och David J. Philips. Hur mycket marknadsföring som låg bakom den gången har jag dock ingen aning om.
Petite Petit är en blend på 85% Petite Sirah och 15% Petit Verdot. Vinet har en fruktig doft med mörka bär som björnbär och svarta vinbär. Fatlagringen är påtaglig. Vinet har legat ett år på franska fat. I doften finns också mörk choklad och några myntakvistar. Faten, björnbären och choklad återkommer i smaken som också innehåller blåbär, körsbär och aningen kaffe. Vinet är mjukt men saknar inte helt tanniner.
Petite Petit är ett mycket trevligt och lättgillat vin. 2015 upplever jag som mindre söt än vad jag väntat mig efter att ha provat ganska många av de tidigare årgångarna. Det gör att min kombination med småheta tillbehör till hot dogs inte riktigt blir mitt i prick. Men ur vinets synvinkel är detta ändå ett steg i rätt riktning. Vi behöver mindre sötma i de flesta viner som spelar i låg- och mellanprisklassen. 2015 Michael David Winery Petite Petit kostar 169 kr.
Baconlindad hot dog med refried beans, ananas-och majssalsa, srirachamayo och picklad jalapeno. |
Men vad är det för j-la etikett??
SvaraRaderaJag förstår inte vad du menar, Eric ;-) Etiketten föreställer elefanterna Petite och Petit. Jag förutsätter att de bor hos Michael och David Philips.
SvaraRadera